|
FAQ
1. Apa yang boleh saya adu kepada KSM?
Semua aduan TERHADAP kualiti perkhidmatan dan penyampaian KSM/Jabatan/Agensi yang berkaitan dengan tindakan dan
keputusan KSM/Jabatan/Agensi yang dirasakan tidak adil dan tidak mengikut lunas undang-undang yang ditetapkan.
2. Adakah sebarang bayaran dikenakan untuk membuat aduan?
Tiada. Setiap aduan yang dibuat adalah percuma.
3. Jabatan di bawah KSM?
i. Jabatan Pembangunan Kemahiran;
ii. Jabatan Tenaga Kerja Semenanjung Malaysia;
iii. Jabatan Tenaga Manusia;
iv. Jabatan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan;
v. Jabatan Tenaga Kerja Sabah;
vi. Jabatan Tenaga Kerja Sarawak;
vii. Jabatan Hal Ehwal Kesatuan Sekerja;
viii. Jabatan Perhubungan Perusahaan Malaysia;
ix. Mahkamah Perusahaan Malaysia;
x . Institut Maklumat dan Analisis Pasaran Buruh.
4. Agensi di bawah KSM?
i. Perbadanan Tabung Pembangunan Kemahiran;
ii. Pembangunan Sumber Manusia Berhad;
iii. Institut Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan Negara;
iv. Pertubuhan Keselamatan Sosial.
5. Aduan berkaitan majikan dan pekerja?
Bagi aduan dan pertanyaan berkenaan pekerja/ majikan pengadu perlu hadir sendiri ke Pejabat Tenaga Kerja berhampiran
dengan tempat kerja bersama dokumen yang diperlukan. Setiap aduan akan dikendalikan oleh pegawai buruh terlatih di pejabat
Jabatan Tenaga Kerja mengikut kawasan tempat pekerjaan.
Pengadu boleh menghubungi Talian Telekerja (HQ) 03-8888 9111 serta melayari laman web Jabatan Tenaga Kerja
jtksm.mohr.gov.my untuk maklumat lanjut. Aduan juga boleh dibuat melalui laman web Jabatan Tenaga Kerja di ruangan
hubungi kami.
|
|
|
|
|